אנה דנילוב

סבתא שוב בכיתה א

אנה דנילוב
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

סבתא יקרה, 
כשכתבתי את המאמר חשבתי עליך!  

מדוע? כי עם יד על הלב, אני מקנא! כן, בא לי סבתא שתטפל בי! בא לי להתפנק איתך, להתחבק, לטעום מהתבשילים שאת מכינה, לצאת איתך לפארק שעשועים, לים, לאכול גלידה ולהרגיש שאפשר לשכוח מי אני והיכן נמצאת, כי סבתא לידי. כי אצל סבתא מותר לעשות דברים שבבית או בנוכחות ההורים אסורים, וזה הכי כייף!!!

אבל המאמר הזה הוא לא עלי ולא עליך סבתא יקרה. המאמר הוא על הנכד/ה שלך שעולה השנה לכיתה א’. על הגוזל הקטן הזה שרק אתמול נולד וכבר עולה לבית הספר. עם ילקוט על הגב שמלא במחברות, ציוד ובעיקר סקרנות ילדותית תמימה 

מי כמוך יודעת שכל אדם באשר הוא, חווה במהלך חייו מספר מעברים. עבור הילדים, מעבר מגן חובה לכיתה א’ הינו החשוב, המשמעותי ומהווה בסיס עתידי לפיתוח יכולת הסתגלות במסע חייו.
עבור ילדים בני 6 מעמד עליה לכיתה א’ מבחינה רגשית הינו מורכב, מבלבל ואפילו מפחיד.
כבר בסוף שנת הלימודים בגן חובה מתחילה ההתרגשות, הציפיה ויחד איתן החששות. חלק מהילדים הולכים לקורס הכנה לכיתה א’ וחלק אחר לא. חלקם בוגרים יותר וחלקם קטנים בגיל. מה שבטוח שכל ילד חווה רגשית את המעבר בצורה שונה. 
גן הינו מסגרת נוחה, מאפשרת ועוטפת. רב שעות היום הילדים משחקים משחק חופשי לבחירתם בעודו בית הספר מציב אתגרים כמו שעור, צלצול, עמידה בזמנים, ישיבה ממושכת ליד שולחן הלמידה. החל מיום ראשון מוטלת על הילדים אחראיות רבה וזה עוד לפני שהוספנו את החלק החשוב- הפן הרגשי. 
האם אהיה תלמיד טוב? האם יהיו לי הרבה חברים? האם המורה תאהב אותי? מה אם לא יצליח לי? 

אני מאמינה שכל ילד רוצה להצליח!  ואין בי ספק שגם את רוצה שנכדך יצליח!

ריכזתי עבורך 6 טיפים, איך עוזרים לנכד במעבר כה חשוב ומשמעותי בחיים?

תאום ציפיות מלא עם ההורים– חשוב ביותר עוד לפני תחילת שנת הלימודים לתאם ציפיות שלך ושל הוריי הילד בנושאים הקשורים להתנהלות היום יומית. מי אוסף את הילד/ה מבית הספר? באיזה ימים? באיזו שעה? כמה זמן הילד נמצא בטיפולך? האם יש חוגים אליהם את אמורה להגיע יחד עם הנכד? מי עוזר להכין שיעורי בית?
כל שאלה שעולה לך בראש, תהיה נכונה ורלוונטית אז אל תתביישי לשאול! תאום ציפיות יחסוך לך ולהורים ובטח העוצר היקר, חוסר הבנות ותסכול!

ימים ראשונים בבית הספר– ימים ראשונים בבית הספר מוקדשים להכרות והתחברות של התלמידים ביניהם ועם המורה!!! הילדים חוזרים מוצפים רגשית הביתה ועדיין לא באמת מבינים מה היא המסגרת. מה מותר ומה אסור? אם את זאת שאוספת את הנכד מבית הספר חשוב להיות קשובה לצרכים שלו. זאת אומרת אם כרגע מרגיש לו לנוח או לאכול, כדאי לנהוג בהתאם לבקשתו. 
חשוב, לא פחות, לשאול ולהתעניין: “איך התרשמת מהמורה?” , ” מי החבר שיושב לידך בשולחן נכון לעכשיו?” שאלות נותנות לילד אפשרות “לרוקן את המיכל” ולהירגע ולך זה מספק מידע חשוב על היום שחווה ומה הוא מרגיש.
שיתוף חוויות  העבר – גם אם נדמה לך שעברו יותר מדי שנים ספרי סיפורים! ילדים גדלים על סיפורים, יש להם דמיון מפותח והם מאמינים בדינוזאורים! 
היום ברב הכיתות כבר יש מקרן ולוח ממוחשב יחד עם זאת אני בטוחה שנכדך ישמח לשמוע על לוח וגיר. על תלבושת אחידה שפעם היתה בבתי ספר, על משחקי קלאס, ועל עוד חוויות מין העבר שזכורות לך. האם ידעת? ישנם ילדים שלא יודעים מה זה גיר או טלכרט? אמיתי ביותר!! 
הכנת שיעורי בית – בטח אם עשית תאום ציפיות מול הוריי הילד את כבר יודעת האם זה מתפקידך לעזור בהכנת שיעורי בית או לא! אם כן כדאי מאוד להתעניין אצל הנכד האם הוא חושב שיצטרך את עזרתך כדי לא לכפות ולתת לו את המקום של עשיה עצמאית. 
משפט שיכול לעודד: ” אני רואה שאתה מתיישב להכין שיעורי בית, אם תזדקק לי אהיה כאן עבורך”. זה משדר ביטחון שסבתא נמצאת ליד ויחד עם זאת אמונה ביכולות של עצמו. חשוב לא לשבת צמוד וכן לשמור מרחק או להתעסק במשהו בזמן זה. כשהילד יזדקק הוא יקרא לך! 
להביע דעה מול הנכדים – מתוך רצון להזדהות הרבה פעמים אנחנו אומרים דברים שלא צורך. ילדים שומעים, מעבדים ופולטים את הנאמר בוואריאציה אחרת, במקום ובזמן הכי לא מתאימים.
לדוגמא הילד מספר לך שהמורה היום השאירה אותו בהפסקה בכיתה כי לא התנהג כראוי. תגובתך טבעית: “מה זאת אומרת? איזו מורה מעצבנת…” וכדומה. תנסי להימנע מלומר את דעתך ולשאול שאלות מבהירות:
– מדוע לדעתך הענישה אותך ?
– האם לדעתך העונש היה מוצדק ?
 יש כאן בהחלט מקום לשתף הורים והם אחראים לברר מה באמת קרה בבית הספר. 
בשנה הראשונה הורים בונים מערכת יחסים הדדית עם מחנכת הכיתה.  אמון במקרה זה הוא הבסיס למערכת בריאה ותורמת לילד.
זמן איכות עם נכדים ובלעדיהם – אל תשכחי את עצמך! את אומנם סבתא הכי הכי בעולם. את משקיע את הזמן, את המאמצים, אוספת מבית הספר, מבשלת, עוזרת בשיעורי בית, ויחד עם זאת יש אותך! הפרידי את זמן האיכות שלך עם הנכדים. תיהנו ממשחקים משותפים, קריאת ספרים, צפיה בסרט או כל דבר שכייף לעשות יחדיו. אל תשכחי שמגיע לך למלא את האנרגיה, לצאת עם חברות, עם בן זוג, לעשות ספורט או פעילות אחרת הגורמת לך להרגיש במיטבך! אל תוותרי על הזמן לעצמך בשום גיל ובשום תנאי!!
ולסיום סיומת המלצה על ספר מקסים שמספר על חוויות משותפות של סבתא ונכד 
שם הספר: סבתא עוד פעם!
מחברת: עדנה מזי”א

סבתא יקרה, פשוט תודה שיש לנו אותך 
באהבה ואיחולים למעבר קל ושנת לימודים פורייה
שלך
אנה

* מטעמי נוחות הכתיבה בלבד, חלק מן הכתובים מנוסחים בלשון זכר, אך הם מתייחסים, כמובן, לגברים ונשים כאחד . אנו מאמינים בשוויון זכויות מלא ואיסור אפליה תעסוקתית.
*הדברים האמורים נכונים במקרים רבים, אך אין בהם בכדי להוות שידול, הכוונה או יעוץ אישי ומומלץ לבחון כל מקרה לגופו.
*כל הזכויות שמורות. נשמח לשתף ידע מקצועי זה עם כל מי שנזקק לו. עם זאת, אין להעתיק, לשכפל, ו/או לבצע בדברים האמורים כל שימוש אחר ללא אישור מפורש בכתב מטעמנו.

עוד מעולמות התוכן של סבתוש להשכרה

במהלך הסגרים ילדים לא יכלו לראות את הסבים והסבתות שלהם והדור הבוגר יותר נאלץ לשמור על ריחוק חברתי מההורים על מנת לשמור עליהם עד כמה שניתן מהידבקות בנגיף הקורונה.

על קורונה ובדידות

לצערנו נגיף הקורונה מוכיח לנו שבכל פעם שנרים קצת את הראש נקבל נוקאאוט בחזרה ממשיך לפשוט על מדינות העולם. עד שכבר חשבנו שהוא מאחורינו (אין

קרא עוד »
חשיבות חוגים לילדים

חשיבות חוגים לילדים

חוגים הם חשובים מאוד בעבור ילדים.הם מהווים הזדמנות בעבור הילדים להכיר ילדים נוספים, הם חושפים את הילדים לתחומי עניין שהם לא נחשפים אליהם בבית ובבית

קרא עוד »
תעסוקה לגיל השלישי

תעסוקה לגיל השלישי

כולנו רצים במירוץ החיים, במרדף אחרי חיים טובים יותר בתוך שגרה שוחקת.למי מאיתנו לא יצא לחשוב על היום שבו נוכל סוף סוף לפרוש מהעבודה, לפתח

קרא עוד »
השן הראשונה שלהם

השן הראשונה שלהם

צמיחת שיניים הוא הליך התפתחותי שכל פעוט חווה, ואיתו ההתמודדות החדשה והלא פשוטה של ההורים.ברוב המקרים השן הראשונה בוקעת בערך בגיל חצי שנה ועד גיל

קרא עוד »
הגיל השלישי מחפש אהבה

הגיל השלישי מחפש אהבה

כבר בילדות מתחיל לחלחל אצלנו אידיאל הזוגיות, הסיפור על הנסיך החתיך שמציל את הנסיכה היפה והם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה.. או שלא?לפעמים

קרא עוד »
דיכאון בתפקוד גבוה

דיכאון בתפקוד גבוה

על דיכאון בתפקוד גבוה או דיסתימיה כמעט ולא מדובר למרות שמדובר בתופעה נפוצה. כולם מכירים את הדיכאון הקליני, המז׳ורי אך לצד זה יש גם אנשים

קרא עוד »
סבתוש הולכת לראיון עבודה

סבתוש הולכת לראיון עבודה

ריכזנו עבורכם כמה טיפים כיצד לצלוח את הריאיון בדרך הטובה ביותר. שלב איסוף הנתוניםלמדו על הארגון ועל המעסיק שיראיין אתכם ונסו להבין במדויק מהי המשרה

קרא עוד »
סבתא שוב בכיתה א

סבתא שוב בכיתה א

סבתא יקרה, כשכתבתי את המאמר חשבתי עליך!   מדוע? כי עם יד על הלב, אני מקנא! כן, בא לי סבתא שתטפל בי! בא לי להתפנק איתך,

קרא עוד »
פשוט לראות את האחר

פשוט לראות את האחר

כשאנחנו פוגשים אדם אחר שאנחנו לא מכירים או אפילו אדם מוכר: חבר ,בן זוג, ילד ,איך אנחנו מתנהגים כלפיו? האם זה תלוי באיזה מצב רוח

קרא עוד »
הילד במרכז העשייה החינוכית

הילד במרכז העשייה החינוכית

שנת לימודים חדשה היא גם ציון דרך להתחלה חדשה, לחשיבה חדשה ולעשייה חדשה. העמדת הילד במרכז העשייה החינוכית תלויה במתן מענה הולם והתייחסות דיפרנציאלית והוליסטית

קרא עוד »
חלונות שינה

חלונות שינה

האם לילדכם קשה להירדם בלילה? האם הוא קם מוקדם מידי בבקרים? מתעורר מספר פעמים בלילה ללא סיבה נראית לעין? ייתכן ופספסתם את חלון השינה שלו…ליאן

קרא עוד »
טיפים מנצחים לבחירת תכשיטים לסבתוש

טיפים לבחירת תכשיטים לסבתוש

למבנה גוף קטן:מומלץ לבחור בעיצוב תכשיטים קטנים:עגילים: צמודים…שרשרת: אשליה שאת גבוהה יותר אז מומלץ לבחור בשרשרת ארוכה שמסתיימת מתחת לחזה אך מעל לקו המותניים. בשום

קרא עוד »

התחברות למערכת